Nieuws Juni 2009 Niet de stad in zonder roetfilter
AirSain
voor gezonde lucht
AirSain
voor gezonde lucht
AirSain
voor gezonde lucht
Over Airsain
Contact
Vacatures



Home
Nieuws
Juni 2009
Niet de stad in zonder roetfilter

Direct Online Advies



  Reiniger of ionisator?

Niet de stad in zonder roetfilter, 15 juni 2009

Niet de stad in zonder roetfilter

1602_1622BREDA - Een milieuzone is mooi, schone lucht in de stad, maar werkt het? Blijven de vervuilende vrachtwagens (3500 kilo of meer) ook echt buiten de stadspoort? In Breda trok stadstoezicht er gisteren op uit om te handhaven.

Gewapend met handcomputer werden zeventig vrachtwagens onderschept. Kwestie van kenteken invoeren en checken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer of de wagens voldoen aan de milieueisen. De score liegt er toch niet om: zestien trucks voldeden niet aan de eisen en gingen op de bon, á 150 euro. Volgens groepschef Aschwin Thijssen van stadstoezicht extra reden voor doorlopende controles. De speciale actie van gisteren was vooral bedoeld om de milieuzone onder de aandacht te brengen. Chauffeurs die voldeden kregen een groen vaantje mee, met de tekst: ‘De mijne is schoner’.

Tegenover de transporteurs die voldoen en investeren in een schoon wagenpark, staan de vervoerders die er moeite mee hebben. Den Haag sloot in 2006 een convenant met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Steden die kunnen aantonen dat EU-normen voor luchtkwaliteit worden overschreden mogen een milieuzone inrichten. Inmiddels hebben de grote vier steden van Brabant (sinds 2007) een zone en ook Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze acht mogen stadsdelen afsluiten om de oude garde vrachtwagens zonder roetfilter te weren. In Nederland zijn de afgelopen twee, drie jaar 22.000 roetfilters ingebouwd in de wat oudere categorie vrachtwagens die nog niet op schone diesel rijden, met subsidie van VROM. Pikant detail: zogenaamde half-open filters werken niet goed. Sinds februari dit jaar mogen die niet meer worden ingebouwd. Met andere woorden: 11.000 vrachtwagens rijden rond met een minder effectief filter, maar krijgen respijt.

Eén van de slachtoffers gisteren was transporteur De Rooij uit Waalwijk. Chauffeur Kees Bouman van de DAF, gevuld met meubels, kreeg op de Karnemelkstraat een bekeuring mee. Directeur Marcel de Rooij is niet blij. “Hier wel een zone, daar niet. Best lastig voor een transportbedrijf.” Komt nog bij dat de roetfilter al snel achtduizend euro kost. “En omstreden is ook.” Paul Poppink van TLN heeft geen medelijden: “Transporteurs weten waar ze aan moeten voldoen. In 2010 worden de milieuregels trouwens aangescherpt.”


Home
Nieuws
Juni 2009
Niet de stad in zonder roetfilter

Direct Online Advies



  Reiniger of ionisator?

Niet de stad in zonder roetfilter, 15 juni 2009

Niet de stad in zonder roetfilter

1602_1622BREDA - Een milieuzone is mooi, schone lucht in de stad, maar werkt het? Blijven de vervuilende vrachtwagens (3500 kilo of meer) ook echt buiten de stadspoort? In Breda trok stadstoezicht er gisteren op uit om te handhaven.

Gewapend met handcomputer werden zeventig vrachtwagens onderschept. Kwestie van kenteken invoeren en checken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer of de wagens voldoen aan de milieueisen. De score liegt er toch niet om: zestien trucks voldeden niet aan de eisen en gingen op de bon, á 150 euro. Volgens groepschef Aschwin Thijssen van stadstoezicht extra reden voor doorlopende controles. De speciale actie van gisteren was vooral bedoeld om de milieuzone onder de aandacht te brengen. Chauffeurs die voldeden kregen een groen vaantje mee, met de tekst: ‘De mijne is schoner’.

Tegenover de transporteurs die voldoen en investeren in een schoon wagenpark, staan de vervoerders die er moeite mee hebben. Den Haag sloot in 2006 een convenant met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Steden die kunnen aantonen dat EU-normen voor luchtkwaliteit worden overschreden mogen een milieuzone inrichten. Inmiddels hebben de grote vier steden van Brabant (sinds 2007) een zone en ook Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze acht mogen stadsdelen afsluiten om de oude garde vrachtwagens zonder roetfilter te weren. In Nederland zijn de afgelopen twee, drie jaar 22.000 roetfilters ingebouwd in de wat oudere categorie vrachtwagens die nog niet op schone diesel rijden, met subsidie van VROM. Pikant detail: zogenaamde half-open filters werken niet goed. Sinds februari dit jaar mogen die niet meer worden ingebouwd. Met andere woorden: 11.000 vrachtwagens rijden rond met een minder effectief filter, maar krijgen respijt.

Eén van de slachtoffers gisteren was transporteur De Rooij uit Waalwijk. Chauffeur Kees Bouman van de DAF, gevuld met meubels, kreeg op de Karnemelkstraat een bekeuring mee. Directeur Marcel de Rooij is niet blij. “Hier wel een zone, daar niet. Best lastig voor een transportbedrijf.” Komt nog bij dat de roetfilter al snel achtduizend euro kost. “En omstreden is ook.” Paul Poppink van TLN heeft geen medelijden: “Transporteurs weten waar ze aan moeten voldoen. In 2010 worden de milieuregels trouwens aangescherpt.”

NIEUWS

februari 2020 (1) januari 2020 (1) december 2019 (1) november 2019 (1) oktober 2019 (1) september 2019 (1) augustus 2019 (1) juli 2019 (1) mei 2019 (1) april 2019 (1) maart 2019 (1) februari 2019 (2) januari 2019 (2) december 2018 (1) november 2018 (1) oktober 2018 (1) augustus 2018 (1) juli 2018 (1) mei 2018 (1) april 2018 (1) maart 2018 (1) februari 2018 (2) januari 2018 (2) december 2017 (2) november 2017 (2) oktober 2017 (3) september 2017 (2) augustus 2017 (2) juli 2017 (3) juni 2017 (4) mei 2017 (3) april 2017 (3) maart 2017 (5) februari 2017 (2) januari 2017 (3) december 2016 (4) november 2016 (4) oktober 2016 (5) september 2016 (3) augustus 2016 (5) juli 2016 (3) juni 2016 (3) mei 2016 (2) april 2016 (3) maart 2016 (4) januari 2016 (4) december 2015 (3) november 2015 (1) oktober 2015 (4) september 2015 (2) augustus 2015 (3) juni 2015 (2) mei 2015 (3) april 2015 (2) maart 2015 (3) februari 2015 (4) januari 2015 (3) december 2014 (3) oktober 2014 (3) september 2014 (3) augustus 2014 (3) juli 2014 (2) juni 2014 (2) mei 2014 (3) april 2014 (4) maart 2014 (3) februari 2014 (1) januari 2014 (3) december 2013 (3) november 2013 (2) oktober 2013 (2) september 2013 (3) augustus 2013 (3) juli 2013 (1) juni 2013 (3) mei 2013 (3) april 2013 (2) februari 2013 (1) januari 2013 (1) december 2012 (2) oktober 2012 (3) september 2012 (3) augustus 2012 (3) juli 2012 (2) juni 2012 (1) mei 2012 (3) april 2012 (2) maart 2012 (3) februari 2012 (5) januari 2012 (4) december 2011 (1) november 2011 (2) oktober 2011 (4) september 2011 (1) augustus 2011 (3) juli 2011 (2) juni 2011 (3) mei 2011 (3) april 2011 (8) maart 2011 (1) februari 2011 (5) januari 2011 (9) december 2010 (4) november 2010 (6) oktober 2010 (6) september 2010 (6) augustus 2010 (5) juli 2010 (3) juni 2010 (4) mei 2010 (3) april 2010 (4) maart 2010 (7) februari 2010 (3) januari 2010 (2) december 2009 (2) oktober 2009 (7) augustus 2009 (19) juli 2009 (10) juni 2009 (11) mei 2009 (3) april 2009 (12) maart 2009 (2) februari 2009 (6) januari 2009 (10) december 2008 (5) november 2008 (6) oktober 2008 (7) september 2008 (3) augustus 2008 (3) juli 2008 (7) juni 2008 (4) mei 2008 (2) april 2008 (4) maart 2008 (7) februari 2008 (3) december 2007 (2) november 2007 (4) oktober 2007 (14) september 2007 (17) augustus 2007 (2) april 2007 (1) juli 2006 (1) mei 2006 (1) september 2005 (1) november 2003 (1)

FEBRUARI 2020

Gratis

TFA Thermo Hygro Climate met logo
t.w.v. € 23,90 bij bestellingen vanaf € 299,00

  

Direct Online Advies



  Reiniger of ionisator?

Niet de stad in zonder roetfilter, 15 juni 2009

Niet de stad in zonder roetfilter

1602_1622BREDA - Een milieuzone is mooi, schone lucht in de stad, maar werkt het? Blijven de vervuilende vrachtwagens (3500 kilo of meer) ook echt buiten de stadspoort? In Breda trok stadstoezicht er gisteren op uit om te handhaven.

Gewapend met handcomputer werden zeventig vrachtwagens onderschept. Kwestie van kenteken invoeren en checken bij de Rijksdienst voor Wegverkeer of de wagens voldoen aan de milieueisen. De score liegt er toch niet om: zestien trucks voldeden niet aan de eisen en gingen op de bon, á 150 euro. Volgens groepschef Aschwin Thijssen van stadstoezicht extra reden voor doorlopende controles. De speciale actie van gisteren was vooral bedoeld om de milieuzone onder de aandacht te brengen. Chauffeurs die voldeden kregen een groen vaantje mee, met de tekst: ‘De mijne is schoner’.

Tegenover de transporteurs die voldoen en investeren in een schoon wagenpark, staan de vervoerders die er moeite mee hebben. Den Haag sloot in 2006 een convenant met Transport en Logistiek Nederland (TLN). Steden die kunnen aantonen dat EU-normen voor luchtkwaliteit worden overschreden mogen een milieuzone inrichten. Inmiddels hebben de grote vier steden van Brabant (sinds 2007) een zone en ook Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Deze acht mogen stadsdelen afsluiten om de oude garde vrachtwagens zonder roetfilter te weren. In Nederland zijn de afgelopen twee, drie jaar 22.000 roetfilters ingebouwd in de wat oudere categorie vrachtwagens die nog niet op schone diesel rijden, met subsidie van VROM. Pikant detail: zogenaamde half-open filters werken niet goed. Sinds februari dit jaar mogen die niet meer worden ingebouwd. Met andere woorden: 11.000 vrachtwagens rijden rond met een minder effectief filter, maar krijgen respijt.

Eén van de slachtoffers gisteren was transporteur De Rooij uit Waalwijk. Chauffeur Kees Bouman van de DAF, gevuld met meubels, kreeg op de Karnemelkstraat een bekeuring mee. Directeur Marcel de Rooij is niet blij. “Hier wel een zone, daar niet. Best lastig voor een transportbedrijf.” Komt nog bij dat de roetfilter al snel achtduizend euro kost. “En omstreden is ook.” Paul Poppink van TLN heeft geen medelijden: “Transporteurs weten waar ze aan moeten voldoen. In 2010 worden de milieuregels trouwens aangescherpt.”

Contact

Airsain Nederland B.V.
Meerheide 56
5521 DZ EERSEL

E. Contactformulier
T. 0497-512164
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur

Rubrieken


Klantenservice


© Copyright 2020 Airsain Nederland. All rights reserved. 25 februari 2020 Sitemap

Contact

Airsain Nederland B.V.
Meerheide 56
5521 DZ EERSEL

E. Contactformulier
T. 0497-512164
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur

Klantenservice

Rubrieken

© Copyright 2020 Airsain Nederland. All rights reserved. 25 februari 2020 Sitemap

Rubrieken

Klantenservice

Contact

Airsain Nederland B.V.
Meerheide 56
5521 DZ EERSEL

E. Contactformulier
T. 0497-512164
Ma t/m vr: 9.00 - 17.30 uur

© Copyright 2020 Airsain Nederland. All rights reserved. 25 februari 2020 Sitemap